Farun Walter

19. května 2018 v 20:49 |  Rádio
Pod možná trochu záhadným názvem "Farun" se prodávají CB antény od pravděpodobně polského výrobce. Walter je potom anténa s magnetickou patou o délce zářiče 1.6m. Je to jedno z nejdelších nabízených provedení. Antény se u nás prodávají přes distributora TME. Hlavní výhodou je přijatelná cena okolo 400Kč.

https://www.tme.eu/cz/details/frn.ant.m21/automobilove-anteny-cb/farun/jba-2936-walter/

Anténu si pořídil na portejblování kolega a zaujala mne dobrou účinností, nakonce vzhledem k délce není divu. Objednal jsem si ji také. Samotná anténa, skládající se ze zářiče a patní cívky, byla v naprostém pořádku. Spodní část cívky je opatřena PL konektorem přes který se dá nasadit do jiného antenního držáku opatřeného PL zásuvkou. Horší už to bylo s magnetickou patou antény a zde se nízká cena projevila. Byla totiž v provedení "dodělej doma".


Po odšroubování vnější matice na PL zásuvce se uvolní plastový horní kryt. Nejen že držák zásuvky měl volné šroubky, ale i samotný magnet byl špatně přilepený k podstavci, Po prvním vyzkoušení na autě při sundávání antény upadl a důsledkem byl rýpanec na střeše auta. Ne, dva flíčky jakéhosi pofidérního lepidla ho na hladkém a špatně odmaštěném plechu podstavce nemohly dlouhodobě udržet. Takže lepidlo na feritovém magnetu bylo nutné obrousit, podstavec zdrsnit, odmastit a magnet k němu znovu důkladně přilepit po celé ploše. Ani samotný magnet se mi nezdá příliš silný, možná je to i následek předchozí manipulace, v kombinaci s průměrem podstavce 125mm a délkou antény celkem 1.7m mám obavu že při vyšší rychlosti, prudším manévru nebo škrtnutí prutem třeba o větev by ze střechy auta anténa uletěla.

Anténu jsem si ovšem nepořizoval pro vysílání za jízdy, ale pro portejblování. Proto mi tento nedostratek zásadně nevadí. Naopak pro vysílání z portejblu je velmi vhodná - nejlepší anténa je totiž taková, která je rychle postavená a stejně rychle sbalená. A v tomto případě ji stačí jen vytáhnout z kufru a postavit na střechu.


První zkoušky v praxi ukázaly, že anténa funguje dobře a ani spojení přes 100km nejsou nemožná. Anténu jsem zkoušel od vrbické rozhledny a dalších míst okolo Vrbice, z nadmořské výšky okolo 450m. Délka zářiče téměř 1.7m sice ještě není plná čtvrtvlna, ale už se ji začíná přibližovat. Přímé porovnání jsem potom udělal s mou oblíbenou "portejblkovkou" ze 4m dlouhého vojenského prutu přizpůsobeného tunerem z R109.


Většina stanic udávala lepší signál z vojenského prutu, zpravidla o 1S. Až na dvě výjimky, kde byla síla signálu stejná. Udělal jsem ještě jeden pokus - na internetových fórech se rozvířila diskuse o rozdílu v účinnosti mezi anténami na magnetické patě a pevně vestavěnými. Když už jsem měl magnetickou patu rozebranou, přidal jsem ještě kablík se zdířkou vyvedený z její "země" a k němu zkoušel připojovat protiváhy. Ke zlepšení signálu ale nedošlo, naopak většinou nepatrně poklesl. Vazba kapacitou kabelu na karosérii auta je zřejmě pro daný účel dostatečná.

V zásadě se tak dá říct, že anténa Farun Walter i přes zmíněné výhrady splnila očekávání. Pro použití za jízdy bych ovšem samotnou anténu nahradil nějakým krátkým zářičem s délkou pod 1m a pro trvalé použití bych anténu "na magnetu" z důvodu bezpečnosti nepoužíval vůbec.

+ nízká cena
+ dobrá účinnost samotné antény
- odbytá montáž magnetické paty
- slabý magnet
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama