Květen 2018

Farun Walter

19. května 2018 v 20:49 Rádio
Pod možná trochu záhadným názvem "Farun" se prodávají CB antény od pravděpodobně polského výrobce. Walter je potom anténa s magnetickou patou o délce zářiče 1.6m. Je to jedno z nejdelších nabízených provedení. Antény se u nás prodávají přes distributora TME. Hlavní výhodou je přijatelná cena okolo 400Kč.

https://www.tme.eu/cz/details/frn.ant.m21/automobilove-anteny-cb/farun/jba-2936-walter/

Anténu si pořídil na portejblování kolega a zaujala mne dobrou účinností, nakonce vzhledem k délce není divu. Objednal jsem si ji také. Samotná anténa, skládající se ze zářiče a patní cívky, byla v naprostém pořádku. Spodní část cívky je opatřena PL konektorem přes který se dá nasadit do jiného antenního držáku opatřeného PL zásuvkou. Horší už to bylo s magnetickou patou antény a zde se nízká cena projevila. Byla totiž v provedení "dodělej doma".


Po odšroubování vnější matice na PL zásuvce se uvolní plastový horní kryt. Nejen že držák zásuvky měl volné šroubky, ale i samotný magnet byl špatně přilepený k podstavci, Po prvním vyzkoušení na autě při sundávání antény upadl a důsledkem byl rýpanec na střeše auta. Ne, dva flíčky jakéhosi pofidérního lepidla ho na hladkém a špatně odmaštěném plechu podstavce nemohly dlouhodobě udržet. Takže lepidlo na feritovém magnetu bylo nutné obrousit, podstavec zdrsnit, odmastit a magnet k němu znovu důkladně přilepit po celé ploše. Ani samotný magnet se mi nezdá příliš silný, možná je to i následek předchozí manipulace, v kombinaci s průměrem podstavce 125mm a délkou antény celkem 1.7m mám obavu že při vyšší rychlosti, prudším manévru nebo škrtnutí prutem třeba o větev by ze střechy auta anténa uletěla.

Anténu jsem si ovšem nepořizoval pro vysílání za jízdy, ale pro portejblování. Proto mi tento nedostratek zásadně nevadí. Naopak pro vysílání z portejblu je velmi vhodná - nejlepší anténa je totiž taková, která je rychle postavená a stejně rychle sbalená. A v tomto případě ji stačí jen vytáhnout z kufru a postavit na střechu.


První zkoušky v praxi ukázaly, že anténa funguje dobře a ani spojení přes 100km nejsou nemožná. Anténu jsem zkoušel od vrbické rozhledny a dalších míst okolo Vrbice, z nadmořské výšky okolo 450m. Délka zářiče téměř 1.7m sice ještě není plná čtvrtvlna, ale už se ji začíná přibližovat. Přímé porovnání jsem potom udělal s mou oblíbenou "portejblkovkou" ze 4m dlouhého vojenského prutu přizpůsobeného tunerem z R109.


Většina stanic udávala lepší signál z vojenského prutu, zpravidla o 1S. Až na dvě výjimky, kde byla síla signálu stejná. Udělal jsem ještě jeden pokus - na internetových fórech se rozvířila diskuse o rozdílu v účinnosti mezi anténami na magnetické patě a pevně vestavěnými. Když už jsem měl magnetickou patu rozebranou, přidal jsem ještě kablík se zdířkou vyvedený z její "země" a k němu zkoušel připojovat protiváhy. Ke zlepšení signálu ale nedošlo, naopak většinou nepatrně poklesl. Vazba kapacitou kabelu na karosérii auta je zřejmě pro daný účel dostatečná.

V zásadě se tak dá říct, že anténa Farun Walter i přes zmíněné výhrady splnila očekávání. Pro použití za jízdy bych ovšem samotnou anténu nahradil nějakým krátkým zářičem s délkou pod 1m a pro trvalé použití bych anténu "na magnetu" z důvodu bezpečnosti nepoužíval vůbec.

+ nízká cena
+ dobrá účinnost samotné antény
- odbytá montáž magnetické paty
- slabý magnet

My o vlcích - a vlci za humny

12. května 2018 v 21:11 Politika
Ruská motorkářská skupina "Noční vlci" navštívila naši zemi začátkem května. Důvodem bylo údajně uctění památky padlých sovětských vojáků z druhé světové války. Ať už si o této motorkářské skupině a pravém důvodu jejich cesty, stejně jako následných historických souvislostech, myslí kdokoliv cokoliv, zkusme se držet faktů. Nikdo z "Nočních vlků" se nijak neprovinil proti českým zákonům ani obecné slušnosti. Zkrátka normálně přijeli do Česka, splnili to co deklarovali jako účel své cesty a zase normálně a bez jakýchkoli problémů odjeli. Zato naši politici, nejrůznější aktivisté i média si nenechali ujít příležitost k důkazu, že jsme asi opravdu národ buranů.

Nejrůznějších hrobů sovětských vojáků, zemřelých na konci druhé světové války je u nás mnoho. Povinné kladení věnců na jejich hroby ještě mnozí pamatujeme ze socialistických dob. U nás se přitom neoficiálně povídalo o tom, že ti sovětští vojáci, co leží na našem hřbitově, vůbec nepadli v boji, ale spadli opilí pod pás jedoucího tanku. Nevím, já u toho nebyl, třeba to byla jen pomluva. Ale ať to bylo jakkoliv, nic to nemění na jejich tragické smrti v samém závěru války. Stejně tak vojáci na Olšanských hřbitovech. Nikdo z nich nechtěl určitě zemřít hrdinsku smrtí, zkrátka to byli obyčejní lidé, kteří dostali povolávací rozkaz do armády, uniformu a samopal, aby poté několik let bojovali a nakonec nešťastně zemřeli doslova v poslední den. Pokud kdokoliv má potřebu uctít jejich památku, budiž mu to umožněno, pokud ne, ať ctí právo těch druhých tak učinit.

Zkusme se na to podívat z jiného úhlu. Představte si, že půjdete v den výročí úmrtí třeba vašeho pradědečka dát kytici a svíčku na jeho hrob. A přitom budou vedle vás stát sousedé, a hádat se. Jeden bude tvrdit, že to byl slušný a poctivý člověk, druhý zase že to s ním nebyla žádná sláva, a navíc si vydělával na živobytí prací v továrně, kterou vlastnil jistý profláknutý fabrikant, zloděj a vydřiduch. Divná představa? Bylo by to směšné, nedůstojné a trapné. A tak až příště přijedou oni ruští "Noční vlci", nechte je v klidu dojet na Olšanské hřbitovy nebo jiné pietní místo, položit tam kytice a věnce a zase v klidu odjet. Bez televizních kamer, novinářských fotoaparátů, bez politických prezentací, demonstrací a hádek. Pokud je skutečným smyslem jejich cesty uctění památky padlých sovětských vojáků, bude vše v pořádku. A pokud je skutečným smyslem jejich cesty politická provokace, za dva - tři roky bez mediální odezvy sem přestanou jezdit. A navíc - i někteří naši občané dnes jezdí do Ruska třeba navštívit hroby padlých československých legionářů z konce první světové války. A není žádným tajemstvím, že mnozí Rusové z takových návštěv a vůbec ze samotného působení našich legií v tehdejším Rusku evidentně moc nadšení nejsou. Ale že by tam někdo z nich dělal takové komedie?

A potom tu máme ještě další vlky. Skutečné vlčí smečky, například na Broumovsku. Vlk je dnes zkrátka chráněné a dá se říct i protěžované zvíře. Pokud by ho někdo zastřelil, má strašný průšvih. Na druhou stranu takové ovce, těch může vlk zakousnout a potrhat třeba tisíc, nic se neděje. Přijde mi to velmi zvláštní, že vlčí život je přísně chráněný a ovčí život neznamená skoro nic.

S vlky je ale jeden velký problém. Už z dob, kdy zde byl "temný středověk" a lidé se v běžném životě vesměs chovali racionálně, protože magoři se tehdy zpravidla dlouhého věku nedožívali, je vlk známý jako nebezpečné škodné zvíře. A byl tvrdě pronásledován. A to zde bylo daleko méně lidí než dnes a nejspíš i daleko více odlehlých míst a hlubokých lesů, kde mohli vlci celkem nerušeně žít bez toho že by s lidmi přišli do styku. Zato dnes tady máme hustotu osídlení tuším kolem 200 obyvatel na kilometr čtverečný (poznámka - dodatečně jsem zjistil že průměrná hustota osídlení ČR je 133 osob na km čtverečný) a i když jste někde v lese, nejpozději po třech kilometrech narazíte na vesnici nebo alespoň silnici. S výjimkou pár míst někde na Šumavě nebo na moravsko - slovenském pomezí zde pro vlčí smečky zkrátka není dnes místo. Ale zkuste to vysvětlit fanatickým ekologickým aktivistům, co vám budou vysvětlovat že přítomnost vlků je tady vlastně úplně normální, že jsou neškodní, lidem nikdy neublíží a pastvinu pro ovce si máte zabezpečit plotem. Alespoň tři metry vysokým, aby ho vlk nepřeskočil, půl metru zakopaným v zemi, aby ho vlk nepodhrabal, a z pořádného pletiva, aby ho vlk neprokousal. A potom se ti ekologičtí aktivisté seberou a odjedou zpátky do Prahy. Domorodče, poraď si jak umíš. Když budeš mít problém, který jsi doteď neměl, je to tvůj problém a řeš si ho na svoje náklady. Hlavně nesmíš vlkovi zkřivit ani chloupek na hřbetě, vždyť vraždit ovce po desítkách je jeho přirozený instinkt a ty jsi ten, co se tomu neumí přizpůsobit..... Nenapadá vás nic? Paralely mezi ekologickými aktivisty podporujícími vlky a "neziskovými organizacemi" podporujícícími nelegální imigraci se přímo nabízí........

A tak bych to pro dnešek zakončil nějakým stručným a úderným heslem, po vzoru fejetonů paní Haliny:

Praha nebo Brusel, všechno stejnej průser!