E-call

31. března 2018 v 13:51 |  Politika
Od následujícího měsíce přibude v nově homologovaných autech další povinná výbava - systém automatického nouzového volání "E-Call". Nejde o nic jiného, než že při vážnější havárii (vystřelení airbagů) se automaticky spojí tísňové volání.


Potud by vše vypadalo hezky. Je zde ovšem několik velkých ALE.

Především vystřelení airbagů neznamená automaticky vážnou havárii. U některých aut k tomu skutečně stačí jen lehké drcnutí, kdy si k velké radosti automobilového průmyslu můžete k rozštípnutému přednímu nárazníku a rozbitému světlu připočítat dalších pár desítek tisíc za (zcela zbytečně) vystřílené pytle a předpínače pásů. A jsem docela zvědavý, jak se k tomu potom postaví centrála, až jim na automatické nouzové volání odpovíte, že se vlastně nic nestalo, jde o falešný poplach a jakýkoli zásah si nepřejete. I když z místa incidentu vzápětí odjedete, stejně vás pak třeba doma vyhledá policie a bude chtít vidět vás a vaše auto, aby alespoň dodatečně pomohla a chránila. A zadara to nejspíš nebude :-)

Potom je ještě druhá zásadní otázka - co všechno systém vlastně skutečně umí, s čím se třeba do vzdálenější budoucnosti počítá a co je "zatím" jen neaktivní. Myslím že to velmi dobře vystihuje závěrečný odstavec z více jak pět let starého článku na Dfensově weblogu:

http://dfens-cz.com/e-call-vase-automobilova-stenice/

"Osobně vnímám e-call jako otevírák na Pandořinu skříňku. Lidé prostě potřebují čas na to, aby si zvykli, že jim stát dal do auta štěnici, a potřebují nějakou pohádku na dobrou noc, třeba tu o bezpečnosti. Za pár let "se přijde na to", že ten e-call by uměl i jiné věci a salámovou metodou se zavedou jiné a pokročilejší fízlovací systémy, automatické omezovače rychlosti, dálkové vypínače motoru a celý toolbox Velkého bratra. Musí existovat nějaký bod, ze kterého to krájení salámu začne a tímto bodem je e-call. Další level bude černá skříňka, tedy zařízení podobné flight recorderu v letadlech. Bude zaznamenávat data o jízdě (což e-call dělá, jak jsme si řekli) a tyto údaje bude sdílet například s policií nebo s kýmkoli, kdo bude mít zájem a zákon mu to nezakáže. Ale bude to pro vaši bezpečnost, tak nemějte vůbec strach."

A že nejde o zanedbatelnou maličkost, dokazuje i jedna z posledních iniciativ EU. Totiž po zjištění, že moderní auta žerou a smrdí stejně jako ty staré a hlavně daleko víc než deklarují výrobci, kohosi napadlo v rámci objektivity zavést monitorování spotřeby on-line. Prý by to nic nestálo. No - fakt ne. Stačí jen v autě naprogramovat propojení palubního počítače s jednotkou E-call a data o spotřebě, co se vám zobrazují na palubáku, přes E-call "někam" odeslat.


Ale zkusme se na celou věc podívat i z druhé strany. Když už budeme mít zavedený systém a funkční dispečink, proč ho nevyužít co nejvíce? Proč se omezovat jen na auta? Když už budeme mít ten E-call pro auta, já bych ještě zavedl i CykloEcall pro cyklisty.

Bylo by to velice užitečné. Takové auto, to jezdí převážně po silnicích kde je většinou spousta ostatních aut a navíc když takové auto havaruje, udělá přitom docela slušnou paseku která nebývá jen tak k přehlídnutí. Zato takový cyklista si jezdí na kole kudy a kam chce, po odlehlých a málo frekventovaných místech, klidně i po lese, po louce, po horách, takže riziko že se napíchne na větev, smekne po krtinci nebo přerazí o kořen je daleko větší než u automobilu. A nebo se mu z toho šlapání udělá šoufl, takovej infarkt nebo mrtvička dovede bejt taky pěkná sfině. A to ani nemusíte drandit po lese. Stačí i na odlehlé okresce, šlapete, najednou se vám zatmí před očima, sjedete do příkopa, přikrejete se kolem, nikdo si vás v tom příkopě nevšimne. A klidně to může být i v místě, kam příších pár dní nepáchne lidská noha a takový nešťastník umře bez pomoci a potom ho budou akorát ohlodávat lišky.
Bylo by to velice jednoduché. Na každé kolo by se povinně namontoval na řídítka speciální Cykloecall. Ten by automaticky průběžně vyhodnocoval polohu a rychlost kola, dokázal rozpoznat situaci kdy kolo upadne na zem za jízdy když na něm někdo sedí a ubohému potlučenému zyklistovi automaticky přivolal na pomoc záchranku, hasiče a na horách ještě horskou službu. A kdyby náhodou Cykloecall vyhodnotil že cyklista přeletěl přes řídítka, přivolal by ještě i policajty, aby mu dali flastr za nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze cyklostezky. No vždyť je to boží nápad ne?

A vůbec, proč se omezovat jen na dopravu? Vždyť takový systém nouzového volání je užitečná věc vždy a všude. Nakonec, všichni víme, jak často policejní rojnice hledají nějakého důchodce nebo magora, co vyrazil na procházku do přírody, mobil má vybitej / vypnutej a už tři dny není k nalezení. A to je právě hrůza - každej má sice mobil, ale spousta lidí má místo lehce nabouratelného smártfounu Aligátora za pětikilo, který už z principu jen tak lehce hacknout nejde. Pravda, i tak o vás ten blbfoun nahlásí do centrály věcí, že by jste se divili, ale oni ti lidi ten mobil kolikrát zapomenou doma nebo ho dokonce naschvál vypnou... Stačí jen zavést personální ecall co vypnout nepůjde a zavést zákonnou povinnost mít ho při opuštění místa trvalého bydliště neustále u sebe, aktivní a nabitý. A policajtům zavést právo a povinnost u každé kontrolované osoby provést prověrku přítomnosti a funkčnosti osobní štěnice. To bude štěstí, pravdy a lásky!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama