Květen 2017

Éter bez hranic

28. května 2017 v 22:14 Rádio
Behem noci ze soboty na neděli proběhla na CB pásmu akce jménem "Éter bez hranic", tentokrát spojená i s "Memoriálem Milana 42". Ten měl být původně už v dubnu, ale nepřízeň počasí a následná nedostupnost zasněžených kopců a hor měly za následek jeho odložení a spojení s "Éterem bez hranic".
Sám sice nemám závody a soutěže v oblibě, ale zde soutěžní stanice mají bodovaná spojení i s nesoutěžními a tak není problém vyjet "jen tak" na kopec, dělat soutěžícím křoví a užít si množství stanic v éteru. Počasí bylo tentokrát vydařené na maximum, zato mi vše zkomplikovala šestá noční směna v práci. V sobotu jsem na nějaké večerní a noční blbnutí po kopcích rozhodně neměl náladu. Soutěž ale trvá přes celou noc až do osmé ráno a při portejblování se mi často zdá lepší nedělní brzké ráno, než sobotní večer. Pro jistotu jsem si připravil anténní výbavu do auta a před pátou mě skutečně rozednění vytáhlo z pelechu. O půl šesté jsem už stál u rozhledny na Vrbici (JO80CC, cca 450m.n.m.)


Anténa samotná není nic jiného než víc jak čtyřmetrový prut původně používaný jako vozidlová anténa pro soupravu "Třinec". Obdobné antény se používaly pro KV i VKV na všech vojenských vozidlech ve spojení se soupravami R130, R123, R113, R105/108/109, atd. Patní izolátor je namontovaný do držáku uchyceného na příčníku střešního nosiče.


Pro přizpůsobení nerezonanční délky antény na CB používám tuner původem z radiostanice R109, která pracovala v rozsahu 23 - 28MHz. Tuner dokáže přizpůsobit v daném pásmu téměř cokoliv, od zhruba metrové prutové antény až po drát dlouhý několik vlnových délek. Výkon této radiostanice byl sice jen asi 1.2W, ale provedení je natolik robustní, že nemá problém ani se 4W běžné CB radiostanice. Tuner jsem doplnil o měření anténního proudu podle původního provedení na R109 a experimentálně našel odbočku, kde byl při optimálním vyladění zároveň dobrý PSV. Na portejblu už potom stačí jen při zprovoznění s vyzkoušenou anténou doladit tuner na maximální anténní proud.


Prutová anténa je s tunerem propojena krátkou drátovou propojkou, zem je ze tří čtvrtvlnných radiálů rozhozených po karosérii auta. Velkou výhodou antény je jednoduchá a rychlá montáž i demontáž.

Mnoho "znalců" prorokovalo na první pohled anténě spatnou účinnost, protože není rezonanční. V tomto případě ale opět přišla ke cti známá poučka:
Nikdy neříkej na základě pouhé teorie bez praktického experimentu, že něco nemůže fungovat. Jednou přijde blbec který to neví a udělá to......
V minulosti mě zaujala dobrá účinnost prodloužené čtvrtvlnné antény, elektricky zkrácené do rezonance sériovým kondenzátorem. Podobně při zkoušce překvapila i radiostanice R109, která s výkonem 1.2W měla u protistanice silnější signál než CB ručka se 4W a obdobně dlouhým teleskopem. Proto jsem vyzkoušel anténu v této "vojenské" konfuguraci a výsledek vůbec není špatný. První pokusy prokázaly účinnost přinejmenším srovnatelnou s běžným "gépéčkem", proti čtvrtvlnnému prutu podobně umístěnému na střeše auta nejspíš funguje lépe. Další test na jarním Kozákově také vypadal velmi nadějně. Zatím nedošlo na exaktní porovnání, ale anténa se jeví jako velmi dobrá.

Zpět na Vrbici. Výborně byly slyšet stanice z bližšího i vzdálenějšího okolí:
Karel Víchová JO80QP
Jarda Koštice p. Hořický Chlum JO70TJ
Jura Krasíkov p. Zelenkův kopec JN89FN
CT19 Vysoká u K. Hory
Jerry N. Město p. Jizerské hory
A samozřejmě i Furgoni na Polomu nad Říčkami, Tomáš Sruby na tradičním Šerlichu a tradiční ranní kolečka a kroužky.
Zajímavější už byl Vláďa Tři Dvory na Benešovsku, Honza Sulejovice jako Exp. Pohádka MT9 na Svahové a Alfa 29 na p. Churáňov JN69TB .

Další stanice jsem pouze slyšel (Čerchov, Kleť, Dlouhá louka, Klínovec, Exp. Favorit na Suché Hoře JN78UX), dovolat se a udělat spojení se mi nepodařilo.

Na krtinu se 450m nadmořské výšky to ale vůbec nebylo špatné. Příjemně mě překvapily především Krušné hory. Možná byly dnes ráno dobré podmínky :-) Po sedmé ráno jsem ale vysílání ukončil,čekala mě další akce - Teslaton, který byl k mání nedaleko Přelouče. Stará rádia jsou přece jen prostorově trochu náročnější koníček a v tomto ohledu už musím docela brzdit, ale protože mám předchůdce Teslatonu, Echo, i jeho stereofonní reinkarnaci Stereodirigent, kus místa se ještě mezi nimi najde a v poledne byl Teslaton doma.

Rádio bylo deklarováno jako nehrající, při letmé prohlídce jsem zjistil že koncová lampa po chvilce abnormálně hřeje. Přavděpodobný svod v mřížkovém kondenzátoru je častou závadou i u lepších kondíků než jsou nechvalně proslulé teslácké "hovňáky".


Jinak ale vše uvnitř vypadá v pořádku a celkem zachovalém původním stavu. Prozatím tedy Teslaton zaparkoval mezi Echem a Stereodirigentem, opravou se budu zabývat buď někdy o dovolené nebo za dlouhých zimních večerů.