Únor 2017

American moorning

26. února 2017 v 13:59 Rádio
Přelom zimy a jara je příležitostí k poslechu amerických stanic, které později s krátící se nocí budou stále obtížněji dostupné. Poslední únorový víkend jsem proto věnoval jejich příjmu, zvlášť když i "éter" byl příznivě nakloněn.
Základním principem je nalezení kmitočtů, které nejsou obsazeny evropskými stanicemi, k tomu dopomáhá i rozdíl mezi evropským 9kHz a americkým 10kHz rastrem. Ideální americký kmitočet je potom takový, který se trefí mezi evropské kanály, kde v danou dobu nic (silného) nevysílá a za velkou louží je silný vysílač. Střední vlny v Americe jsou ale omezeny výkonem 50kW.
První prohlídka pásma byla v CW módu, kdy se nosné na "desítkových" amerických kmitočtech ohlásí záznějem, čím silnějším tím lépe. Nadějně silné zázněje byly na kmitočtech 1600, 1570, 1540, 1480, 1470, 1400, 1390, 1380, 1320, 1290, 1280, 1200kHz. Níž už jsem se nedíval. Ne každý zázněj musí být nutně americký, hlavně nad 1600kHz může jít i o balkánské piráty. To se dá ale snadno rozlišit podle chování signálu, zaoceánský má charakteristický třepotavý zázněj, zatímco "místní" evropský je stálý.
Dále už záleží na štěstí a náhodě, jak který signál prorazí k nám a jak se sejde s evropskými vysílači. Jako asi nejlepší kmitočet se mi zdá 1390kHz, a to od 0500UTC kdy vypíná silný litevský vysílač na 1386kHz. Poté je zde volno a můžeme si užít téměř luxusní poslech americké stanice WEGP. Další zajímavý kmitočet je 1470kHz, který je také volný z obou stran. Zde se ale objevuje mix z několika stanic, které už přesně identifikovat nedokážu. Poslechové okno končí momentálně před 0600UTC (sedmou ranní SEČ ). Především pro WEGP na 1390kHz se nám tak s prodlužujícím se dnem krátí. Za pokus stojí i kmitočty 1610, 1620 a 1660 kHz, kde se také objevují americké stanice. Bohužel především právě o víkendu bývají často překryté balkánskými piráty.
Další zajímavou možností je i brazilská stanice Radio Clube de Para na 4885kHz, o které jsem se zmiňoval už před dvěma lety. Kubánské stanice na 5025kHz a 5040kHz potom budou hrát nad ránem třeba i na VEF206 s teleskopem.
Použitá technika - transceiver Alinco DX 70, anténa je kopie KAA1000 na 10m dřevěném stožárku. Velmi výhodná je možnost volby úzkého filtru pro AM, se standardním přijímačem o běžné 9kHz šířce pásma není výsledek dobrý.

IREDO 2017

16. února 2017 v 8:47 Kostelecko
IREDO report 2017 aneb vaření žáby


Doprava po rychnovském okrese autobusem a vlakem by teoreticky díky Iredu (Integrované REgionální DOpravě) měla být snadnou, rychlou a snad i příjemnou záležitostí. Zvlášť když se jedná o dopravu do zaměstnání, z Kostelce nad Orlicí do Solnice, nějakých 15km nejkratší cestou. Bohužel tomu ale tak není. Proč? Nevím. Možná je můj názor neobjektivní, možná se jen moje požadavky více nebo méně vymykají běžnému cestujícímu, se kterým asi při plánování dopravy je počítáno. Ale z mého pohledu se situace neustále postupně zhoršuje a komplikuje. Možná si vzpomenete na povídání o žábě, kterou vhodíte do horké vody - vyskočí z ní ven. Když ji ale dáte do studené vody a postupně vodu ohříváte, žába si stále říká - ještě je to dobrý, ještě se to dá vydržet.....

Před více než deseti lety jsem začal dojíždět do zaměstnání tímto směrem. Ne do automobilky v Kvasinách, ale do jiné firmy v Solnici. Ale to vůbec nevadilo. Na ranní i odpolední směnu jezdil přímý autobus Borohrádek / Kostelec / Častolovice / Solnice. Konečnou měl u staré brány kvasinské automobilky. Protože bydlím na Skále, stačilo mi jít pět minut na autobusovou zastávku a poté pět minut pěšky od konečné autobusu dolů do Solnice do práce. Z ranní směny vše vycházelo stejně, jen opačným směrem. Domů z odpolední směny už to bylo horší, to jezdil pouze vlak do Častolovic, kde jsem musel z častolovické zastávky jít pěšky. Podobně na noční směnu, z noční směny byl přípoj z Častolovic do Kostelce, takže jsem to měl od vlakové zastávky nějakých deset minut pěšky. Později dokonce přibyl autobusový spoj v pracovní dny večer, z odpolední směny, do Kostelce přes Rychnov. Doprava byla vcelku bezproblémová. Jenže to samozřejmě netrvalo věčně. Brzy se začalo vylepšovat a optimalizovat.

První problém byla výstavba autobusového nádraží pro automobilku v polích za zadní bránou. To se nyní, po letech, ukázalo jako doslova tragický nesmysl, ale o tom později. Autobus, který dříve jezdil ke staré bráně automobilky a po cestě měl dvě zastávky, najednou začal jezdit na toto nové autobusové nádraží a zastávky byly bez náhrady zrušeny. Tím odpadla část cestujících, kteří dojížděli jinam než do Škodovky. I mě se docházka do práce notně prodloužila, navíc především cestou domů vše vycházelo doslova na minuty. Dlouhodobě to bylo neúnosné, vznesl jsem proto dotaz na Oredo, zda by autobus nemohl zajíždět do Solnice na náměstí nebo projet okruh přes zastávky Kvasiny - Konzum a Zámek. Odpověď byla jednoznačná - nemohl, prý na takovou zajížďku není čas. Místo toho ale autobus začal objíždět okruh přes Třebešov a Černíkovice. Asi to bylo velmi důležité, protože tam téměř nikdy nikdo nenastupoval. Zdržení tímto výletním okruhem, přes zimu ještě umocněné tím že silnička mezi Třebešovem a Černíkovicemi je neudržovaná a obtížně průjezdná i pro osobní auto, natož pro autobus, zavinilo další úbytek cestujících. Posledním hřebíčkem do rakve této linky se stalo zprovoznění částečného obchvatu Solnice, kdy byla zrušena i zastávka u koželužny. Projevila se i vysoká poruchovost tehdy nových autobusů, kdy ráno často prostě nepřijel kvůli technické závadě. Poté už tímto spojem, který býval pět let předtím téměř plně obsazený, jezdilo tak pět - šest lidí a jako nerentabilní byl zrušen.

Náhradou za přímý spoj se stala linka přes Rychnov nad Kněžnou. Samozřejmě delší a časově náročnější, ale použitelná. Sice jsem se musel smířit s odjezdem z kosteleckého náměstí a tím citelně delší docházkou, stejně jako s prodloužením cesty asi o patnáct minut, ale na druhou stranu jede přes stanici Kvasiny - Konzum, která je v mém případě téměř ideální. Tak jednoduché to ale není. Ranní a odpolední spoj do práce jede (teoreticky) ideálně, stejně jako spoj z ranní směny domů. Horší je to z odpolední směny, kdy jede až z Rychnova nad Kněžnou. Z Kvasin odjíždí linka na Ústí nad Orlicí, která objíždí solnické náměstí, poté zajíždí k automobilce, cestou ještě staví v Lipovce a do Rychnova tak přijíždí pravidelně pozdě. Především zajížďka k zadní bráně automobilky, kdy autobus musí napřed proskákat ucpaným kruhovým objezdem, poté si postojí u závor před odjíždějícím vlakem, dále se musí protlačit prostorem u automobilky mezi stovkami odjíždějících aut, nabrat lidi a stejnou cestou se stejnými problémy se vrátit zpět na hlavní silnici má za následek, že dojezd do Rychnova a návaznost na linku do Kostelce je spíš sázkou do loterie. Částečným řešením je cesta vlakem ze Solnice do Rychnova, na solnické nádraží je to ale o pořádný kus dál než na autobusovou zastávku. Čekání na autobus u rychnovského nádraží je tak na deset minut, často i déle. Navíc na večerní lince do Kostelce jezdí minibusy které poslední dobou kapacitně nestačí. A tak mi téměř přijde jednodušší jet vlakem jako za starých časů až na častolovickou zastávku a dát si půlhodinovou večerní procházku před spaním. Mimochodem, na noční směnu autobusem už vůbec nedojedete, protože linka z Kostelce opět končí v Rychnově, poté si zde půl hodiny postojíte a "návazný" autobus od Ústí vyjíždí do Kvasin až těsně před desátou. A navíc - na autobusových linkách, které jsou obsazeny malým počtem cestujících, pravidelně jezdí velké Mercedesy a Setry. Na nejvytíženější lince v okrese naproti tomu jezdí o třetinu menší Sorky, některé navíc v konfiguraci vhodné spíš pro MHD než pro meziměstskou linku, ve které strávíte při započítání pravidelných zpoždění téměř hodinu dvakrát denně.



Časový problém je dnes i při cestě autobusem na ranní a odpolední směnu. Průjezd ucpaným Rychnovem a především popojíždění před kruhovým objezdem u Solnice má za následek pravidelné zpoždění okolo 10 -15 minut a tím příjezd do práce na poslední chvíli. Stejné je to i opačným směrem - zpoždění okolo 15 minut jsou už standardem.



Pokud vás napadne, že řešením je dojíždění vlakem, musím vás vyvést z omylu. Není, a s novým jízdním řádem už tuplem ne.

Vlak do Solnice na ranní a nyní i na odpolední směnu zkrátka jezdí pozdě. Příjezd do Solnice je ve 36 - 37. minutě, možná ještě vyhovuje těm co jezdí do automobilky, pro mě už je to příchod do práce na poslední chvíli a jakékoli zpoždění znamená, že přijdu pozdě. Ranní vlak navíc nemá přípoj od Kostelce. Cesta na noční směnu je vůbec dokonalá, z domu musím jít už po osmé hodině, abych byl na častolovické zastávce s přiměřenou rezervou včas. Vlak přijede do Rychnova těsně před devátou, poté si čtvrt hodiny postojí, aby se ve 21:15 vydal do Solnice. Teoreticky, pokud bych šel celou cestu pěšky, v době příjezdu vlaku do Solnice bych měl půl cesty za sebou..... I na to se ale dá časem zvyknout. A to nemluvím o tom, že na úseku z Rychnova do Solnice by se uživil jistě ještě jeden vagón.

Opravdovou perličkou na závěr je ovšem poslední úprava jízdního řádu Českých drah. Že po odpolední směně se z Častolovic do Kostelce prostě jinak než pěšky nedostanete, to je už historická záležitost. Ale že České dráhy zřejmě v záchvatu šílenství posunuly odjezdy ráno a odpoledne (tedy při návratu po noční a ranní směně) tak, že vlak do Kostelce odjíždí z Častolovic čtyři minuty před příjezdem vlaku od Rychnova (při troše štěstí se na něj můžete podívat, jak odjíždí v okamžiku kdy vlak od Rychnova zastavuje) je prostě něco nepochopitelného. Ani autobus odjíždějící z častolovického nádraží do Kostelce už nestihnete. Nezbývá tedy než vystoupit na častolovické zastávce, a nastoupit do autobusu zde. Ale pozor - silnici musíte přejít ještě dřív než odjede vlak, protože jinak vás uvězní rozjíždějící se kolona aut z obou stran. Než projede a silnice se uvolní natolik, že se vám podaří přejít, autobus vám může taky frknout..... A tak zase pěšky.

Abych řekl pravdu - už mě to nebaví. Takhle si zkrátka dojíždění do zaměstnání v údajně dokonale zorganizovaném integrovaném dopravním systému rozhodně nepředstavuji. Řešení? Alespoň z mého pohledu:

1)Posunutí vlaku ráno a odpoledne z Častolovic do Solnice alespoň o pět, raději o deset minut vpřed.
2)Obnovení návaznosti vlaků do Kostelce na příjezd vlaku od Rychnova na nádraží v Častolovicích
3)Obnovení přímé autobusové linky Borohrádek / Kostelec / Častolovice / Solnice, s průjezdem autobusu přes zastávky Konzum, Zámek a U zeleného stromu v Kvasinách a Solnici

Pokud to shrnu - v zásadě se jedná o zrušení změn a úprav, zavedených v posledních letech. Postupnou "optimalizací" a "zlepšováním" totiž spojení mezi Solnicí a Kostelcem nad Orlicí dospělo do stavu, kdy přestává být vůbec reálně použitelné.


Ale to bych nejspíš chtěl skutečně příliš a pokud se manageři z Oreda a Českých drah budou tímto mým steskem vůbec zabývat, očekávám že místo snahy o řešení jen vychrlí bambilion důvodů "proč to jinak nejde". Před nějakými třiceti lety za dob plánovaného socialistického hospodářství bylo běžné, že vše platil stát a o zákazníka - cestujícího vlastně vůbec nešlo. I dnes to na mě stále více působí dojmem, že ideální by byl stav, kdy by jezdily prázdné autobusy a vlaky bez cestujících, placené z dotací. Nakonec - jak mi říká téměř každý koho potkám, normální člověk přece jezdí do práce autem, ne? A tak asi i v mém případě dojde brzy k tomu, že si pořídím nějakou další patnáctiletou plečku (tedy pardon - auto) za dva - tři měsíční platy speciálně kvůli dojíždění do práce a začnu také jezdit jako normální člověk. Sice mě to bude stát něco peněz navíc, ale na druhou stranu denně ušetřím zhruba hodinu a půl času jinak stráveného na cestě. Dojet do zaměstnání za nějakých patnáct - dvacet minut autem, nebo za více jak hodinu hromadnou dopravou je zatraceně citelný rozdíl.



Dodakek před zveřejněním:
Článek v (téměř) stejném znění jsem před více jak týdnem odeslal redakci místního časopisu Orlický týdeník. Dosud bez odpovědi nebo jakékoli další reakce. Proto je zveřejněn zde, a odkazy na něj rozesílám na ČD, Oredo a možná i redakcím dalších regionálních novin. Ne že by mě nějak strašně bavilo si stěžovat na všechny strany, ale bohužel, pokud budou všichni jen držet hubu a brblat mezi sebou, nic se nezmění, všude si řeknou - lidem to tak vlastně vyhovuje, nikomu to nevadí. A tak zkrátka nezbývá než dát najevo, že mi to vadí.

Ještě jedna poznámka - dokáže mi někdo vysvětlit, proč autobusová linka Častolovice - Kostelec -Rychnov - Skuhrov - Deštné má v jízdních řádech číslo 225, zatímco všechny autobusy mají na světelné tabuli číslo 229? Že by další pokus o zmatení nepřítele - tedy cestujícího?

Jedna pozitivní změna ale přece jen nastala. Tento týden jezdí večer ze Solnice zdvojená vlaková souprava. Nevím jak to vypadá na dalších vlakových spojích a snad to vydrží i do budoucna. Přece jen se mezi Solnici a Rychnov vrátila kultura cestování odpovídající 21. století, zatímco s jedním motorákem to připomínalo spíš transport do koncentračního tábora.

Dodatek číslo 2 - den poté:
Dnes jsem dostal první e-mailovou reakci ze společnosti Oredo, doufám že nikoli poslední. Protože mám především zájem na řešení konkrétního problému a ne na dohadování za každou cenu, přistoupil jsem na odstranění zmínek o této společnosti v souvislostech, které by mohly být vnímány jako neslušné nebo nevhodné.

Dodatek číslo 3
V pátek 17. 2. jsem dostal i reakci z odboru dopravy královéhradeckého kraje. Zásadní informací je to, že firma OREDO se už skutečně přímou organizací jízdních řádů nezabývá a tak za chaos v nich skutečně nezodpovídá. Za jednoho z viníků stávajícího stavu jsem ji tedy považoval neprávem, za což se omlouvám. Také to znamená, že informace konečně doputovaly na patřičná místa a že si tím bude konečně někdo seriozně zabývat.

Dodatek číslo 4
S větším odstupem jsem dostal i odpověď z Českých drah. Obsah mě v zásadě ničím nepřekvapil. Když to krátce a stručně shrnu - přípoje na Kostelec prý nejsou pro ČD preferovaný dopravní směr a o čtyři minuty uspíšený odjezd vlaků do Doudleb a Letohradu je prý důležitější než možnost přestupu z Rychnova na Kostelec. No, já mám spíš pocit trochu jiný. Nádraží v Častolovicích prošlo rekonstrukcí evidentně za spoustu peněz, jejím výsledkem je že sice má krásné nové nástupiště, ale přišlo o jednu kolej. Je to jen moje domněnka, ale zdá se mi že se jim tam ty vlaky prostě už nevejdou :-)

Závěr? Nemůžu si pomoct, ale vždy když vystoupím na častolovické zastávce, a vidím jak z Častolovic právě jede motorák do Kostelce, mám strašnou chuť tomu plánovači spojů strašně vynadat.